Hoe Breinlijn op weg helpt.

Geschreven door Ilse Claessen 
Hersenletseldeskundige Breinlijn Regio Utrecht-Gooi Vechtstreek 

En dan word je gebeld door een rustige vrouw die zegt dat ze samen met haar zoon belt, voor haar man. Nog niet echt heel heftig, maar als het hele verhaal zich ontvouwt, bekruipt je toch het gevoel van mededogen, geen medelijden dat past niet, maar wel een enorm gevoel van respect en bewondering voor de spirit en drive waarmee deze vrouw vecht voor haar man en haar gezin.

Het verhaal begint eigenlijk al 3,5 jaar geleden, als haar man voor het eerst een infarct krijgt. Dan net halverwege de 50 jaar. Voor de pubers onder ons is dat echt al heel oud, maar voor mij is dat een leeftijd om me mee te identificeren en dan moet je als hulpverlener altijd alert zijn. Professioneel blijven is van groot belang en ook alleen dan ben je helpend voor iedereen, inclusief jezelf. Maar goed dit even terzijde. 3,5 jaar geleden stond het leven van dit gezin dus op z’n kop. Iedereen nog volop in de bloei van het leven, volop in het werkzame leven ook. En om een gezin te draaien met kinderen op de drempel van volwassenheid, dat lijkt makkelijk maar verdient ook nog steeds veel aandacht. Als er dan ook nog een van die kinderen een zorgvraag heeft, slaat de balans al snel door.
 
Haar man kwam in die tijd thuis, na intensieve revalidatie, met problemen die eigenlijk voor iedereen nieuw waren en vooral ook onzichtbaar en dus moeilijk te duiden of te begrijpen. Het gezin heeft hier, in het woud van regels en hulp, zelf de weg moeten vinden. Een man met hersenletsel met helaas weinig inzicht en ondersteuning in wat er nodig is. Uiteindelijk hebben ze na 1 jaar, via de gemeente, ook thuis hulp gekregen in de vorm van ambulante begeleiding. Maar dit wel nadat zij eerst in een burn-out terecht is gekomen. Er was wel ondersteuning maar te laat en te weinig gericht op het gezin.
 
Ook re-integratie in werk gaat spelen. De werkgever zag geen mogelijkheden meer, het UWV nog wel. Dit leidde tot een succesvol re-integratietraject en hij zou gaan starten en een contract tekenen voor 12 uur in de week. Ware het niet dat het noodlot voor de tweede keer toeslaat en hij nog een keer een infarct krijgt. Nu is zij echter van plan niet weer alles alleen uit te gaan zoeken en komt terecht bij Breinlijn. Hier vertelt ze het hele verhaal, haar zoon als stille toehoorder en aanvullend op het verhaal van zijn moeder, ondersteunt hij haar hierin. Mooi om te horen en te voelen, beide zijn gebrand om het deze keer sneller en beter te doen en vooral om ook nu weer het beste voor elkaar te krijgen voor haar man, voor zijn vader. De vragen zijn heel concreet en helder, ik kan luisteren en de vragen gaan beantwoorden. Ik zet ze uit in het netwerk, overleg met collega’s, spar met deskundigen in het werkveld en kom tot een mooi advies, voor nu maar ook voor als men weer wat verder op raakt in het proces. Niemand weet nog goed hoe de hazen deze keer gaan lopen, maar ze weten wel dat ze altijd hun vragen kunnen stellen bij Breinlijn. Daar is iemand die luistert, doorvraagt, oppakt en adviseert. Als je dan vervolgens als feedback een grote dikke duim krijgt met aanvullende woorden als goud waart, snel en vakkundig, dan weet je weer dat je op de goede weg zit.

Deze dienst is zeer waardevol en helpt mensen snel op weg in het complexe oerwoud van zorg en ondersteuning. Een belangrijke tip is dan toch eigenlijk ook: bel Breinlijn en stel je vragen! De andere tips komen dan vanzelf, die passend zijn bij het moment, de vraag en de persoon die ze stelt. Er zij namelijk duizend en één tips te bedenken voor mensen met hersenletsel en hun naasten, dat kun je niet samenvatten in een blog van 700 woorden….

Ilse Claessen

Hersenletseldeskundige

Regio Utrecht-Gooi Vechtstreek